top of page

Werk aan de winkel

Het viel me wat tegen: 16:51 op een 5km... Niets om me voor te schamen, maar toch... Terwijl ik op de fiets terug naar huis zit, probeer ik m’n gevoel over deze race te duiden. Het lukt niet. Ik weet niet of ik er blij mee ben, of dat ik er van baal... Stiekem had ik op meer gehoopt, maar was dat eigenlijk wel realistisch? De afgelopen anderhalve week was een test voor mijn lichaam geweest met drie wedstrijden. 2x een 5km (Herwijnen en Werkendam) en één keer een City Run (Leerdam) van “10km”, of 8,9, of iets wat er tussenin zit ;)

M’n eerste 5km loopje dit jaar was ergens in maart en toen liep rond de 18:25; sinds maart heb ik dus zo’n anderhalve minuut progressie geboekt. Da’s niet verkeerd al zeg ik het zelf. En belangrijker nog: het lichaam lijkt het ook allemaal vol te houden! De blessures van vorig jaar zijn passé. En deze anderhalve week, zo vlak voor de vakantie, was dus de ultieme test met drie wedstrijden kort op elkaar. En het resultaat mag er zijn. Zelfs aan het einde van deze periode weet ik m’n 5km tijd nog (licht) te verbeteren en ondanks dat ik er nu wel even klaar mee ben en het lichaam moe is, heb ik geen pijntjes, of andere rare klachten.

Waarom weet ik het gevoel dat ik heb overgehouden aan deze wedstrijd dan niet te duiden; waarom ben ik niet ronduit blij met het resultaat? Waarom is een mooie tijd ook niet gewoon goed genoeg?

Het is maar goed dat de vakantie eraan komt. Vanaf nu ga ik de focus verleggen naar langere duurlopen -hopelijk ligt er volgend jaar ergens een marathon voor me in het verschiet- en die langere duurlopen geven me de gelegenheid om hier nog eens goed over na te denken.... Want eigenlijk weet ik het antwoord wel. Diep vanbinnen wil ik altijd sneller en beter. Diep van binnen wil ik altijd net dat stapje verder en zoek ik altijd de grens - en ik weet dat ik een heel jaar heb kunnen weggooien als het gevolg van continue maar lopen op die grens.

Er is werk aan de winkel. Geen snelheidswerk, maar karakterwerk: de grens is niet om op te balanceren.

De hardloopregistratie van de “van der Straatenloop - Werkendam”: https://www.strava.com/activities/1069312045

Blader door Tags
Er zijn nog geen tags.
bottom of page