top of page

Loos in Lermoos

Na een hele dag in de auto kon ik niet anders of ik moest even de benen strekken. Onbekend, bergachtig gebied, laat in de avond.... Ik dacht: "laat ik eens verstandig doen.". Ik draaide een hardlooprondje via een online routeplanner in elkaar, zette deze op m'n sporthorloge en ging vol goede moed naar buiten.

Om een lang verhaal kort te maken stond ik halverwege stil tussen de Fernpassstrasse en een spoorweg. Mijn wandelpad hield hier op... De onlinerouteplanner had aangegeven dat het spoor een wandelpad zou zijn en net toen ik me afvroeg of het een spoor was dat niet meer gebruikt werd, kwam er een trein voorbij. Veel sneller dan dat ik kon hardlopen. Ik besloot dat het geen geschikt wandelpad was en besloot om om te keren en dezelfde route terug te nemen. Als ik ergens een hekel aan heb is het wel om tijdens een hardlooprondje twee keer over hetzelfde stukje grond te lopen. Het is een hardlooprondje. Geen hardloopstreep, of hardloopachtje, of hardlooplus, nee, het is een hardlooprondje. En een rondje is wat anders dan een cirkel. Een cirkel is perfect rond, maar een hardlooprondje mag ook vierkant zijn, of driehoekig, of wat je ook maar bedenkt, maar het mag in ieder geval NOOIT twee keer over hetzelfde stukje grond gaan!

Maar goed, de duisternis viel in, de treinen reden te snel en de automobilisten die over de Fernpassstrasse voorbijzoefden deden me meer denken aan Italianen, dan aan keurige Oostenrijkers. Nood breekt wet, dus ik keerde om. Terug over het bergpad dat ik zojuist ook had bewandeld. Iets donkerder nu. Wat ik je niet had verteld, omdat ik een lang verhaal kort had gemaakt, is dat ik op de heenweg twee herten had zien staan. Ik wilde ze niet laten schrikken, maar toch vluchtten ze uit angst voor me weg. Waarschijnlijk deed mijn moordende tempo ze denken aan een roofdier dat eraan kwam stuiven....

Wat voor roofdieren jagen er op herten? Beren? Leven die in Oostenrijk? Volgens mij niet; trouwens ik had bijenkasten zien staan. Het leek me economisch niet heel erg houdbaar om bijenkasten te houden als er ook beren in de buurt zijn. Vossen dan? Die vangen alleen kippen toch? Geen herten en zeker geen hardlopers. Toch?

Wolven dan.. het leek me aannemelijk dat er wolven wonen in de bergen van Oostenrijk.

Met een chagrijnig hoofd vol met gedachten over roofdieren stak ik het bergbeekje voor de tweede maal over. Toen pas viel het me op hoe mooi het hier eigenlijk is. Heerlijk verkoelend water stroomde de berg af en talloze verschillende bloemen, planten, bomen en struiken begeleiden de beek in z'n weg naar beneden. In deze pracht had ik me druk gemaakt om rondjes, achtjes, lussen en wolven... Het laatste stukje besloot ik te genieten van het voorrecht van het hardlopen. Ook al was het nog maar 200 meter...

Blader door Tags
Er zijn nog geen tags.
bottom of page